f Schoolgids Veurs Voorburg
3 22

Missie en Visie Veurs Voorburg

Hier staan wij voor!



Missie:

Veurs Voorburg is een kleinschalige vmbo-school waar iedereen zich thuis voelt en gezien wordt. Leerlingen en medewerkers worden uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Onze leerlingen worden begeleid met vertrouwen in ieders mogelijkheden.

Leren doen we zowel binnen als buiten de klas, met positiviteit, met plezier en met humor. Op Veurs Voorburg leren we op verschillende manieren en op verschillende niveaus. Wij werken samen met ouders en verzorgers in de overtuiging dat deze samenwerking van groot belang is voor het succes van de leerling. Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk dat leerlingen positief terugkijken op hun tijd bij ons en dat zij zelfstandig hun toekomst in de maatschappij tegemoet gaan.

 

Visie:

‘Wat aandacht krijgt groeit.

 

In het schoolplan voor de komende jaren heeft de school een aantal ambities geformuleerd op basis waarvan de missie van de school wordt gerealiseerd.

Mindset:  In de benadering van onze leerlingen én onze medewerkers hebben en houden wij oog voor hun kwaliteiten. Ook op de momenten waarop het even tegenzit. Door te blijven focussen op kwaliteiten ontstaan succeservaringen die hen in staat stellen om zich nog verder te ontwikkelen. ‘Wat aandacht krijgt groeit’. Hiervoor is een specifieke mindset nodig bij allen die betrokken zijn bij de school. Bij docenten, onderwijs- ondersteuners, teamleiders, directie, bij de ouders en natuurlijk de leerlingen zelf.

Toekomstbestendig onderwijs:  Wij hebben zicht op de veranderende samenleving en de eisen die deze stelt aan onze leerlingen. In ons onderwijs spelen wij hierop in. Dit doen wij door specifieke vaardigheden aan te leren en te oefenen. Hierbij gaat het om de vaardigheden zelfsturing, communicatie, persoonsvorming, maatschappelijke bewustwording, ict vaardigheden, informatievaardig- heden en samenwerking. Aan de genoemde vaardigheden wordt aandacht besteed in ons onderwijs.

Didactische basis voor het onderwijs op Veurs Voorburg:  We bieden een didactische basis die herkenbaar is in alle lessen. Deze bestaat onder andere uit het gebruik van de DIM-structuur en differentiatie in de lessen. De lesstof is in de onderbouw gericht op de kerndoelen en in de bovenbouw op de eindtermen van het examen. De lessen sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en bevatten activerende werkvormen. Op onze school wordt ook vakoverstijgend en praktijkgericht gewerkt.

Effectief toetsen:  Op school wordt effectief getoetst. Kwalitatief goede toetsen leiden tot een betere determinatie naar de bovenbouw en zijn een goede voorbereiding op het examen. In het toetsbeleid dat hiervoor nodig is, is aandacht voor verschillende denkvaardigheden die aansluiten op de kerndoelen en eindtermen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van formatieve- en summatieve toetsmomenten. Toetsing wordt gezien als een constant proces waarbij leerlingen feedback krijgen op het eigen leerproces.

Ondersteuning:  ‘Leren is een activiteit die binnen en buiten de les plaatsvindt’. Ook de ondersteuning van leerlingen is een activiteit waarvoor wij allemaal verantwoordelijk zijn. Rollen en taken hierbij zijn verschillend. Wij kennen onze verantwoordelijkheden en weten waar deze beginnen en eindigen. Wij handelen volgens een ondersteuningsstructuur, waardoor ondersteuning die niet door onszelf kan worden geboden, kan worden overgedragen aan specialistische begeleiding. Veurs Voorburg kent haar eigen grenzen, waardoor alleen leerlingen voor wie wij in de ondersteuningsbehoefte kunnen voorzien, tot de school worden toegelaten. Een verdere uitwerking van de ondersteuning die Veurs Voorburg biedt, staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP).